Monday, October 25, 2010

~ Dajjal Laknatullah ~

Dajal Laknatullah adalah seorang manusia (bukan jin) yang telah dibangkitkan oleh Allah SWT di akhir zaman. Kebangkitannya memainkan peranan besar di dalam menyesatkan manusia yang ada di dunia. Fitnah dan ujian yang dibawa olehnya membahayakan sesiapa sahaja, melainkan dengan keimanan yang sebenar-benarnya kepada Allah SWT. Dajal Laknatullah yang muncul di akhir zaman ini telah disebut di dalam al Quran dan Hadis sebagai persediaan kepada manusia hari ini untuk menghadapi sebarang fitnahnya.

Nabi SAW sendiri banyak menyebut tentang sifat-sifat Dajal Laknatullah supaya diambil pengajaran kepada manusia hari ini supaya tidak terpedaya dengan fitnah yang dibawa olehnya. Lihatlah beberapa sifatnya supaya kita mengenali siapakah Dajal yang dilaknat oleh Allah SWT.

Di dalam tajuk ini, dapat dibahagikan kepada beberapa perincian utama, antaranya ialah :

a. Tanda-tanda kemunculan Dajjal
b. Sifat-sifat Dajjal
c. Perjalanan Dajjal di seluruh dunia
d. Tempoh Serangan Dajjal
e. Dan sebagainya.

Nabi SAW sudah memperingatkan kepada kita bahawa Dajjal itu sendiri akan muncul apabila manusia sudah mulai lupa dengan kemunculan Dajjal. Selain itu, manusia juga semakin tidak mempercayai kemunculan makhluk ini, bahkan mengatakannya sebagai cerita dongeng.

عَنْ عُمَرَ بنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ ، وَهُوَ يَقُولُ: إِنَّهُ سَيَخْرُجُ بَعْدَكُمْ قَوْمٌ يُكَذِّبُونَ بِالرَّجْمِ، وَيُكَذِّبُونَ بِالدَّجَّالِ، وَيُكَذِّبُونَ بِالْحَوضِ، وَيُكَذِّبُونَ بِعَذَابِ القَبْرِ،

Saidina Umar al Khattab berkata : “Sesungguhnya akan muncul generasi selepas kamu, yang menafikan hukum rejam, menafikan kemunculan Dajjal, menafikan perkara ghaib dan menafikan kewujudan azab kubur..

( Abdul Razak, Musannif Abdul Razak, Bab “Sesiapa yang keluar muncul dari api” tajuk ke 11, ms 412 )

Perkara ini akan dijelaskan lagi di dalam tanda-tanda kemunculan Dajjal Laknatullah. Maka, perlulah kita ambil perhatian tentang perkara-perkara yang berkaitan dengan peristiwa kemunculan Dajjal Laknatullah, supaya kita dapat berjaga-jaga dan mempersiapkan diri untuk berhadapan dengan kemunculannya.

TANDA-TANDA KEMUNCULAN DAJJAL

Di sana terdapat puluhan hadis Nabi SAW yang menceritakan beberapa tanda kemunculan makhluk perosak ini. Adakah dunia hari ini sudah boleh dikatakan bahawa Dajjal itu sudah muncul? Maka, perhatikan beberapa hadis yang berkaitan.

Pertama : Dajjal sudah wujud semenjak zaman Baginda SAW

عَنْ عَمْرَانَ بْنِ حَصِيْنٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا؛ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : لَقَدْ أَكَلَ الطَّعَامَ وَمَشَى فِي الأَسْوَاقِ (يَعْنِي: الدَّجَّالُ )

Daripada Amran bin Hasin, beliau berkata bahawa Nabi SAW bersabda : Sesungguhnya ia sedang menikmati makanan dan berada di pasar-pasar (iaitu Dajjal) (Musnah Imam Ahmad : 19142)

Selain itu, seorang hamba Allah yang bernama Tamim ad Dariy pernah menemui Dajjal ketika beliau berlayar di tengah lautan, dan terdampar di sebuah pulau. Kisah ini akan diceritakan di dalam bab akan datang, yang menceritakan tentang pertemuan tersebut, insya Allah.

Kedua : Dajjal mula muncul ketika manusia melupai tentang kisah kemunculannya

عَنْ الصَعْبِ بْنِ جَثَّامَةٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ، سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: لاَ يَخْرُجُ الدَّجَّالُ حَتَّى يُذْهِلُ النَّاسُ عَنْ ذِكْرِهِ، وَحَتَّى تَتْرُكِ الأَئِمَّةُ ذِكْرَهُ عَلَى الْمَنَابِرِ

Daripada Sa’bi bin Jassamah RA, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : Dajjal tidak akan muncul sehinggalah manusia terlupa tentang kemunculannya, dan para khatib terlupa menyebutnya di dalam khutbah (Kanzul Ummal : 38817)

Ketiga : Dajjal muncul ketika manusia jauh daripada Islam

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا: أَنَّهُ قَالَ فِي الدَّجَّالِ : تَكُونُ آيَةُ خُرُوجِهِ تَرَكَهُمْ الأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَتَهَاوَنَ بِالدِّمَاءِ، وَضَيَّعُوا الْحُكْمَ، وَأَكَلُوا الرِّبَا، وَشَيَّدُوا البِنَاءَ، وَشَرَبُوا الْخُمُورَ، وَاتَّخَذُوا القَيَانَ، وَلَبِسُوا الْحَرِيْرَ، وَأَظْهَرُوا بَزَّةَ آلِ فِرْعَونَ، وَنَقَضُوا العَهْدَ، وَتَفَقَّهُوا لِغَيْرِ الدِّيْنَ، وَزَيِّنُوا الْمَسَاجِدَ، وَخَرَبُوا القُلُوبَ، وَقَطَعُوا الأَرْحَامَ، وَكَثُرَتْ القُرَّاءُ، وَقَلَّتْ الفُقَهَاءُ، وَعَطَلَتْ الْحُدُودُ، وَتَشَبَّهَ الرِّجَالُ بِالنِّسَاءِ وَالنِّسَاءُ بِالرِّجَالِ، وَتَكَافَأَتْ الرِّجَالُ بِالرِّجَالِ، وَالنِّسَاءُ بِالنِّسَاءِ، بَعَثَ اللهُ عَلَيْهِمُ الدَّجَّالَ، ...

Ibnu Abbas RA berkata tentang Dajjal : Akan terjadi tanda-tanda kemunculannya, iaitu manusia tidak lagi menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran, berlakunya pembunuhan, manusia tidak lagi menghormati undang-undang, mereka memakan harta riba, berlumba-lumba membuat binaan, mereka meminum arak, mereka leka berhibur dengan muzik-muzik, orang-orang lelaki memakai sutera, mereka memperagakan penampilan firaun, manusia semakin suka melanggar perjanjian, mereka mendalami sesuatu ilmu bukan untuk agama, mereka menghiasi masjid (masjid tidak berfungsi), mereka merosakkan hati-hati, memutuskan hubungan kekeluargaan, bertambahnya orang yang hanya membaca semata-mata, berkurangnya orang-orang yang faqih, terabainya hukum hudud, terdapat penyerupaan di antara lelaki dan perempuan, berlakunya hubungan sejenis,... ketika inilah munculnya Dajjal

Keempat : Dajjal muncul ketika berlakunya kebuluran

عَنْ أَبِي أُمَامَةَ البَاهِلِيّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ؛ قَالَ: خَطَبْنَا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَكَانَ أَكْثَرُ خُطْبَتِهِ حَدِيثًا حَدَّثْنَاهُ عَنْ الدَّجَّالِ وَحَذَّرْنَاهُ.... فَذَكَرَ الْحَدِيْثَ بِطَوْلِهِ، وَفِي آخِرِهِ : وَإِنَّ قَبْلَ خُرُوجِ الدَّجَّالِ ثَلاَثُ سَنَوَاتٍ شِدَادٍ، يُصِيْبُ النَّاسَ فِيْهَا جَوْعٌ شَدِيْدٌ، يَأْمُرُ اللهُ السَّمَاءَ فِي السَّنَةِ الأُوْلَى أَنْ تَحْبِسَ ثُلُثَ مَطْرِهَا وَيَأْمُرُ الأَرْضَ أَنْ تَحْبِسَ ثُلُثَ نَبَاتِهَا، ثُمَّ يَأْمُرُ السَّمَاءَ فِي السَّنَةِ الثَّانِيَةِ فَتَحْبِسَ ثُلُثَيِ مَطْرِهَا وَيَأْمُرُ الأَرْضَ فَتَحْبِسَ ثُلُثَيِ نَبَاتِهَا، ثُمَّ يَأْمُرُ السَّمَاءَ فِي السَّنَةِ الثَّالِثَةِ فَتَحْبِسَ مَطْرِهَا كُلَّهُ ، فَلاَ تُقْطَرُ قَطْرَةً، وَيَأْمُرُ الأَرْضَ فَتَحْبِسَ نَبَاتِهَا كُلَّهُ فَلاَ تُنْبِتُ خَضْرَاءً، فَلاَ تَبْقَى ذَاتَ ظِلْفٍ إِلاَّ هَلَكَتْ، إِلاَّ مَا شَاءَ اللهُ

Daripada Abi Umamah al Bahili RA, beliau berkata :Rasulullah SAW berucap di hadapan kami. Kebanyakan ucapannya menyebut tentang Dajjal, dan meminta kami berjaga-jaga... Lalu Baginda SAW menyebut dengan panjang lebar.. di akhir ucapannya : Sesungguhnya sebelum kemunculan Dajjal, berlakunya keperitan selama 3 tahun. Manusia mengalami krisis kebuluran yang teruk. Allah memerintahkan kepada langit pada tahun pertama, supaya mengurangkan kadar hujan sebanyak satu pertiga, dan menyuruh bumi supaya mengurangkan hasilnya sebanyak satu pertiga. Kemudian, Allah memerintahkan langit pada tahun kedua pula untuk mengurangkan kadar hujan sebanyak dua pertiga pula, dan bumi diperintahkan supaya mengurangkan hasilnya sebanyak dua pertiga. Kemudian, Allah memerintahkan langit pada tahun ketiga supaya tidak menurunkan hujan langsung, maka tiadalah hujan walaupun setitik, dan bumi diperintahkan supaya tidak mengeluarkan hasilnya langsung, maka tidak tumbuhlah sebarang tumbuhan. Setelah itu, tiada lagi haiwan yang hidup, melainkan beberapa ekor yang dikehendakiNya (an Nihayah Kathir : 1/44)

Kelima : Dajjal muncul apabila umat Islam saling mengkafirkan umat Islam yang lain

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا ؛ قَالَ: « كُنَّا قُعُودًا عِنْدَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَذَكَرَ الفِتَنَ، ... وَفِيْهِ .. ثُمَّ فِتْنَةُ الدُّهَيْمَاءِ ، لاَ تَدَعَ أَحَدًا مِنْ هَذِهِ الأُمَّةِ ؛ إِلاَّ لَطَمَتْهُ لُطْمَةً، فَإِذَا قِيْلَ : انْقَضَّتْ ؛ تَمَادَتْ ، يُصْبِحُ الرَّجُلُ فِيْهَا مُؤْمِنًا وَيُمْسِي كَافِرًا، حَتَّى يُصِيْرُ النَّاسُ إِلَى فُسْطَاطِيْنَ : فُسْطَاطٌ إِيْمَانٌ لاَ نِفَاقَ فِيْهِ ، وَفُسْطَاطٌ نِفَاقٌ لاَ إِيْمَانَ فِيْهِ ، فَإِذَا كَانَ ذَلِكُمْ ؛ فَانْتَظِرُوا الدَّجَّالَ مِنْ يَوْمِهِ أَوْ غَدِهِ

Daripada Abdullah bin Umar RA, beliau berkata : Satu hari, kami duduk bersama-sama Rasulullah SAW, lalu Baginda SAW menceritakan tentang fitnah akhir zaman ... antara yang disebutkan ialah.. Kemudian akan terjadinya fitnah bawah tanah yang tidak melepaskan seorang pun, melainkan mereka yang bernasib baik. Apabila fitnah tersebut cuba disekat, ia tetap berterusan, sehingga seorang yang beriman pada waktu pagi hari, menjadi kafir pada waktu petangnya. Ia berlanjutan sehinggalah manusia bertemu dengan dua golongan, lalu menghukum bahawa golongan ini semuanya beriman, dan golongan satu lagi dihukumkan dengan kafir kesemuanya. Maka, apabila berlaku peristiwa seperti ini, tunggulah ketibaan Dajjal, samada pada hari tersebut, atau pada keesokannya. (Sunan Abi Daud : 3704)

Keenam : Kemunculannya Selepas Pembebasan Istanbul

قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : الْمَلْحَمَةُ الكُبْرَى، وَفَتْحُ القَسْطَنْطِينِيَّةِ، وَخُرُوجُ الدَّجَّالِ فِي سَبْعَةِ أَشْهُرٍ

Nabi SAW bersabda : Berlakunya peperangan yang besar, pembebasan Istanbul dan kemunculan Dajjal, kesemuanya berlaku dalam tempoh 7 bulan berturut-turut (Musnad Imam Ahmad : 21304)

Di dalam Hadis yang lain, mengatakan bahawa perbezaan di antara Peperangan Besar dan Pembebasan Istanbul selama 6 tahun, dan kemunculan Dajjal pada tahun ke 7 (Kanzul Ummal, nombor 38754, Hadis Riwayat Abu Umamah al Bahili ). Tetapi di dalam hadis ini menyebut “bulan”, bukannya tahun. WaLlahua’lam.

Dari Manakah Kemunculannya?

Di dalam bab ini akan membincangkan tentang tempat kemunculan Dajjal. Dari manakah arah kemunculannya? Maka, mari kita meneliti berdasarkan hadis-hadis yang disebutkan tentang tempat kemunculannya.

عَنْ فَاطِمَةَ بِنْتِ قَيْسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا : أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم قَالَ: أَلاَ إِنَّهُ فِي بَحْرِ الشَّأْمِ أَوْ بَحْرِ الْيَمَنِ ، لاَ بَلْ مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ مَا هُوَ مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ مَا هُوَ مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ مَا هُوَ وَأَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى الْمَشْرِقِ

Daripada Fatimah binti Qais, Rasulullah SAW bersabda : “Ketahuilah bahawa ia (Dajjal) sedang berada di Laut Syam, atau Laut di Yaman. Ya, ia akan muncul dari arah timur, itulah arahnya. Dari arah timur, itulah tempat kemunculannya. Dari arah timur, itulah tempat kemunculannya. (sambil menundingkan jarinya ke arah timur) (Shahih Muslim : 5235)

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: يَخْرُجُ الدَّجَّالُ مِنْ هَاهُنَا ( وَأَشَارَ نَحْوَ الْمَشْرِقَ )

Daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda : Dajjal akan muncul dari arah ini (sambil menundingkan jari ke arah timur) (Shahih Ibnu Hibban : 6792)

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : سَمِعْتُ أَبَا القَاسِمِ الصَّادِقُ الْمَصْدُوقُ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: يَخْرُجُ أَعْوَرُ الدَّجَّالِ مَسِيْحُ الضَّلاَلَةِ قِبَلَ الْمَشْرِقِ فِيْ زَمَنِ اخْتِلاَفِ مِنَ النَّاسِ وَفِرْقَةٍ،

Daripada Abu Hurairah RA, beliau berkata : Aku mendengar Abu Qasim yang berkata benar, dan dipercayai (Nabi Muhammad )SAW bersabda : Dajjal yang bermata cacat dan menyesatkan akan keluar dari arah timur, ketika berlakunya perpecahan di kalangan manusia... (Majma’ Zawa’id : 12543)

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَيَنْزِلَنَّ الدَّجَّالُ خُوزَ وَكَرْمَانَ فِي سَبْعِينَ أَلْفًا وُجُوهُهُمْ كَالْمَجَانِّ الْمُطْرَقَةِ

Daripada Abu Hurairah RA, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : Dajjal akan tiba di Khuz dan Kirman bersama 70 000 orang tentera. Wajah mereka seperti berlapis-lapis (Musnad Imam Ahmad : 8099)

عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيَّبِ ، قَالَ : قَالَ أَبُو بَكْرٍ : هَلْ بِالْعِرَاقِ أَرْضٌ يُقَالُ لَهَا خُرَاسَانُ ، قَالُوا : نَعَمْ ، قَالَ : فَإِنَّ الدَّجَّالَ يَخْرُجُ مِنْهَا

Daripada Sa’id bin Musayyib : Saidina Abu Bakar RA berkata : Adakah terdapat di Iraq satu tempat yang bernama Khurasan? Mereka berkata : Ya.. Beliau berkata : Sesungguhnya Dajjal akan keluar dari arah sana (Musnad Ibnu Abi Syaibah : 38654)

عَنْ أَبَي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ ، أَنَّهُ قَالَ : يَخْرُجُ الدَّجَّالُ مِنْ مَرْوَ مِنْ يَهُودِيَتِهَا

Daripada Abu Bakar RA, beliau berkata : Dajjal akan keluar dari Marwa, dari kalangan Yahudi yang terdapat di sana (Kanzul Ummal : 27948)

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَخْرُجُ الدَّجَّالُ مِنْ يَهُودِيَّةِ أَصْبَهَانَ مَعَهُ سَبْعُونَ أَلْفًا مِنْ الْيَهُودِ عَلَيْهِمْ السيجان

Daripada Anas bin Malik RA, Rasulullah SAW bersabda : Dajjal akan muncul dari kalangan Yahudi Asfahan, turut bersama dengannya sebanyak 70 000 orang Yahudi yang memakai selendang hitam (atau berpakaian serba hitam) (Musnad Imam Ahmad : 13344)

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَمْرٍو رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَ : يَخْرُجُ الدَّجَّالُ مِنْ كُوثِى ، أَرْضٌ بِالْعِرَاقِ

Daripada Abdullah bin Amr RA, beliau berkata : Dajjal akan keluar dari Kuthi, di bumi Iraq. (Musannif Ibnu Abi Syaibah : 38693)

Kesimpulan

Apabila kita merujuk kepada hadis Nabi SAW, tempat-tempat kemunculan Dajjal antaranya ialah, timur, Kuthi, Iraq, Asbahan, Marwa, Khuz, Kirman dan sebagainya. Secara terperincinya tempat-tempat tersebut ialah :

1. Asbahan, juga dipanggil Asfahan. Tempat ini terletak di Parsi, iaitu Negara Iran.
2. Kuthi adalah sebuah tempat di Iraq.
3. Khuz adalah sebuah bangsa yang hidup di Kirman. Iaitu tempat yang terletak di Iran.
4. Marwa pula bukanlah Moro di Filipina. Tetapi ia adalah antara negeri yang terbesar di Iran.

Maka, apa yang dapat disimpulkan ialah perbezaan tempat-tempat tersebut menunjukkan arah perjalanannya. Di dalam hadis lain menyebut :

عَنْ النُّوَّاسِ بْنِ سَمْعَانَ الكِلاَبِي رَضِيَ اللهُ عَنْهُ ؛ قَالَ : ذَكَرَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم الدَّجَّالَ ذَاتَ غَدَاةٍ ... فَذَكَرَ الْحَدِيثَ بِطَوْلِهِ ، وَفِيْهِ : إِنَّهُ خَارِجٌ خَلَّةً بَيْنَ الشَّامِ وَالْعِرَاقِ ، فَعَاثَ يَمِيْنًا وَعَاثَ شِمَالاً ، يَا عِبَادَ اللهِ فَاثْبُتُوا

Daripada Nuwwas bin Sam’an al Kilabi RA, beliau berkata : Satu hari, Rasulullah SAW bercerita tentang Dajjal, lalu menyebutnya dengan panjang lebar.. di antara yang disebut ialah : “Sesungguhnya ia (Dajjal) muncul di antara Syam dan Iraq, lalu dia merosakkan apa yang di sekitarnya.. Wahai hamba-hamba Allah, teguhkanlah peganganmu... (Kanzul Ummal : 38740)

Apabila dibandingkan dengan hadis-hadis yang lain, kita akan mendapati bahawa serangan Dajjal dilakukan disekitar kawasan Negara Arab. Iaitu di antara Syam dan Iraq, dan beberapa kawasan lain yang menjadi laluannya.

Kedudukan Syam ialah longitudnya dari Sungai Euphrates (Furat) sehingga Sungai Arisy. Manakala latitudnya ialah dari Banjaran Teh, hingga Laut Mediterranean. Manakala Iraq pula sepertimana yang diketahui, iaitu di tengah-tengah di antara Negara Jordan, Syria dan Iran.

Maka, kemunculan yang pertama ialah di Negara Iran, kemudian Dajjal akan berjalan ke Iraq dan masuk ke kawasan Syam. Seterusnya menuju ke Madinah, tetapi dihalang oleh para Malaikat, dan terus ke Mekah. Di sana juga Dajjal tidak dibenarkan masuk oleh para Malaikat yang berkawal. Ia akan diterangkan selepas ini, tentang beberapa tempat yang tidak diserang oleh Dajjal bersama 70 000 orang tentera Yahudi.

Kawasan Yang Diserang Oleh Dajjal

Sebelum ini telah disebut bahawa Dajjal akan melakukan operasi serangan terhadap umat Islam di Negara-negara Arab. Adakah Dajjal akan menyerang seluruh dunia? Adakah negara-negara lain tidak dihadiri oleh Dajjal? Perkara ini akan diperincikan di sini, insya Allah.

رَوَاهُ البُخَارِيُّ وَمُسْلِمُ ، قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لَيْسَ مِنْ بَلَدٍ إِلَّا سَيَطَؤُهُ الدَّجَّالُ إِلَّا مَكَّةَ وَالْمَدِينَةَ لَيْسَ لَهُ مِنْ نِقَابِهَا نَقْبٌ إِلَّا عَلَيْهِ الْمَلَائِكَةُ صَافِّينَ يَحْرُسُونَهَا ثُمَّ تَرْجُفُ الْمَدِينَةُ بِأَهْلِهَا ثَلَاثَ رَجَفَاتٍ فَيُخْرِجُ اللَّهُ كُلَّ كَافِرٍ وَمُنَافِقٍ

Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, Rasulullah SAW bersabda : Tiada satu negara pun tidak dikunjungi (atau diserang) oleh Dajjal, melainkan Mekah dan Madinah.. dan tiada laluan pun yang ditemui melainkan terdapat Malaikat yang berbaris sedang berkawal. Lalu, Dajjal singgah di sebuah ladang, lalu menggegarkan (menyeru penduduk) Madinah sebanyak 3 kali. Maka, keluarlah semua orang kafir dan munafiq dari situ (Shahih Bukhari : 1748)

Mekah dan Madinah adalah kawasan yang diharamkan bagi orang kafir. Maka, di dalam hadis ini bermaksud orang munafik yang menyembunyikan kekafiran mereka. WaLlahua’lam. Di dalam hadis yang akan disebut selepas ini, menceritakan tentang kunjungan Dajjal ke Mekah, dan Dajjal melakukan perkara yang sama untuk menarik penduduk Mekah dan Madinah dari luar.

Di dalam hadis ini jelas menunjukkan bahawa semua negara akan dikunjungi oleh Dajjal. Kunjungan Dajjal tersebut dengan membawa bantuan makanan dan sebagainya sepertimana yang akan diceritakan di dalam fitnah-fitnah Dajjal. Ketika itu, semua manusia sedang menghadapi krisis kebuluran yang teruk.

Kawasan Yang Tidak Diserang

Semua negara akan dikunjungi oleh Dajjal melainkan Mekah dan Madinah. Di dalam riwayat lain mengatakan bahawa tempat yang tidak dapat dimasuki oleh Dajjal sebanyak empat, iaitu :

عَنْ جُنَادَةَ بْنِ أَبِي أُمَيَّةَ أَنَّهُ قَالَ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ : وَإِنَّهُ يَلْبَثُ فِيكُمْ أَرْبَعِينَ صَبَاحًا يَرِدُ فِيهَا كُلَّ مَنْهَلٍ إِلَّا أَرْبَعَ مَسَاجِدَ مَسْجِدَ الْحَرَامِ وَمَسْجِدَ الْمَدِينَةِ وَالطُّورِ وَمَسْجِدَ الْأَقْصَى

Daripada Junadah bin Abi Umayyah, Nabi SAW bersabda : Sesungguhnya Dajjal akan hidup di dunia selama 40 hari, dia akan menyerang semua tempat melainkan empat tempat, iaitu : Masjidil Haram, Masjid Nabawi, Bukit Sinai, dan Masjidil Aqsa (Musnad Imam Ahmad : 22572)

Empat kawasan tersebut ialah :

1. Masjidil Haram yang dimaksudkan di sini ialah Mekah
2. Masjid Nabawi ialah Madinah
3. Masjidil Aqsa ialah Baitul Maqdis
4. Bukit Sinai

Maka, sudah jelas bahawa semua tempat dikunjungi olehnya melainkan beberapa tempat yang telah disebutkan. Dajjal akan mengunjungi seluruh dunia dengan membawa bekalan makanan yang tidak terdapat pada ketika itu. Sebarang pertanian dan sistem saliran tidak wujud, tetapi dengan kunjungan Dajjal, manusia tempat tersebut akan mendapat semua bantuan ini.

Tetapi dengan syarat menerima ketuhanan Dajjal ini. Dajjal akan mempublisiti dirinya dengan mengunjungi semua negara. Kenderaan yang digunakan ialah keldai bertelingan panjang. Apakah yang dimaksudnya dengan kenderaan seperti ini?

Kenderaan Dajjal

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَخْرُجُ الدَّجَّالُ فِي خَفْقَةٍ مِنْ الدِّينِ وَإِدْبَارٍ مِنْ الْعِلْمِ فَلَهُ أَرْبَعُونَ لَيْلَةً يَسِيحُهَا فِي الْأَرْضِ الْيَوْمُ مِنْهَا كَالسَّنَةِ وَالْيَوْمُ مِنْهَا كَالشَّهْرِ وَالْيَوْمُ مِنْهَا كَالْجُمُعَةِ ثُمَّ سَائِرُ أَيَّامِهِ كَأَيَّامِكُمْ هَذِهِ وَلَهُ حِمَارٌ يَرْكَبُهُ عَرْضُ مَا بَيْنَ أُذُنَيْهِ أَرْبَعُونَ ذِرَاعًا

Daripada Jabir RA, beliau berkata : Rasulullah SAW bersabda : Dajjal akan muncul dalam keadaan manusia jauh daripada agama dan ilmu, dia akan hidup di dunia selama 40 hari, satu hari bersamaan setahun, satu hari lagi bersamaan dengan sebulan, satu hari lagi bersamaan seminggu, dan hari-hari yang lain seperti hari-hari biasa. Dia mempunyai keldai yang ditungganginya, panjang dua telingga ialah sepanjang 40 hasta (Musnad Imam Ahmad : 14426)

Kelajuannya mengunjungi semua tempat di seluruh dunia dengan menggunakan keldai ini. Kedua-dua telinganya sepanjang 40 hasta. Kebanyakan kita mungkin mengatakan bahawa ia adalah kapal terbang, namun tanggapan ini ditolak oleh Syeikh Hammud bin Abdullah at Tuwaijiri (1413 H) di dalam kitabnya Ithaf al Jamaah, Bima Ja’ Fil Fitan Wal Malahim Wa Asyratis Sa’ah di dalam bab Ma Ja’ Fi Markub ad Dajjal.

Beliau mengatakan bahawa sekiranya Dajjal menggunakan kapal terbang, sudah pasti ia tidak dikatakan sebagai sihir (bercanggah dengan adat kebiasaan). Maka, beliau menolak sebarang takwilan yang mengatakan bahawa kenderaannya ialah kapal terbang. Beliau juga mengemukakan hadis riwayat Imam Ahmad dalam bab as Sunnah yang mengatakan bahawa kenderaan tersebut melalui jalan darat. WalLahua’lam.

Pada pandangan penulis, Dajjal akan menggunakan sebuah kenderaan yang pelik yang mempunyai saiz sepanjang 40 hasta. Samada menggunakan kapal terbang atau bukan, itu berdasarkan takwilan masing-masing.

Mungkin juga kapal UFO yang berbentuk bulat. Di dalam kajian yang bertajuk The Arrivals terbitan A Noreagaa And Achernahr Production, menjelaskan bahawa sebuah “anggota rahsia” sedang berusaha membangungkan kapal UFO. Beberapa siri penemuan kapal UFO sebelum ini dikatakan hasil daripada kajian “anggota rahsia” tersebut. Ia dikaitkan dengan Zionis dan bahagian Ketenteraan Rahsia Amerika. WaLlahua’lam.

Hakikatnya dengan menggunakan sihir, tidak memerlukan kenderaan untuk ke mana-mana. Cukup dengan sihir, kita sudah dapat berada di mana-mana tempat. Maka, kenderaan yang dimaksudkan oleh Nabi SAW mungkin juga boleh dikatakan sebagai sihir, atau makhluk halus yang dapat membawa Dajjal ke serata dunia. WaLlahua’lam.

Rupa Bentuk Dajjal

Di akhir zaman, akan berlakunya peperangan yang besar, yang berlaku pada zaman pemerintahan Imam Mahdi. Pertempuran ketika itu antara Beliau dan as Sufyani. Setelah itu, muncullah Dajjal Laknatullah. Perkara ini akan dijelaskan lagi dalam plot-plot akhir zaman, insya Allah.

عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا ، أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : (( بَيْنَا أَنَا نَائِمٌ أَطُوفَ بِالْبَيْتِ ... )) فَذَكَرَ أَنَّهُ رَأَى عِيْسَى بنَ مَرْيَمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ ، ثُمَّ رَأَى الدَّجَّالَ فَوَصَفَهُ فَقَالَ : (( فَإِذَا رَجُلٌ جَسِيْمٌ أَحْمَرٌّ جُعْدُ الرَّأْسِ أَعْوَرُ العَيْنِ ، كَأَنَّ عَيْنَهُ عِنَبَةٌ طَافِئَةٌ ))

Daripada Ibnu Umar RA, bahawasanya Nabi SAW bersabda : “Ketika aku tertidur, aku bermimpi sedang tawaf di Kaabah …” Kemudian Baginda SAW mengatakan bahawa Baginda SAW bermimpi melihat Nabi Isa AS, kemudian bermimpi pula melihat Dajal Laknatullah, lalu Baginda SAW menyifatkannya : “Dia (Dajal) adalah seorang lelaki yang bertubuh besar, kemerah-merahan, rambut yang kerinting, cacat matanya, seolah-olah matanya seperti anggur yang timbul” (Shahih Bukhari : 6595)

عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا ، أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَكَرَ الدَّجَّالَ بَيْنَ ظَهْرَانَيْ النَّاسِ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَيْسَ بِأَعْوَرَ أَلاَ وَإِنَّ الْمَسِيحَ الدَّجَّالَ أَعْوَرُ الْعَيْنِ الْيُمْنَى كَأَنَّ عَيْنَهُ عِنَبَةٌ طَافِئَةٌ

Daripada Ibnu Umar RA, bahawa Nabi SAW menyebut tentang Dajal Laknatullah di khalayak ramai : “Sesungguhnya Allah SWT tidak cacat matanya, tetapi Dajal Laknatullah cacat mata kanannya seolah-olah biji matanya seperti anggur yang timbul (terapung)” (Shahih Bukhari : 5218)

عَنْ النُّوَّاسِ بنِ سَمْعَانٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي وَصْفِ الدَّجَّالِ : إِنَّهُ شَابٌّ قَطَطٌ عَيْنُهُ طَافِئَةٌ كَأَنِّي أُشَبِّهُهُ بِعَبْدِ الْعُزَّى بْنِ قَطَنٍ

Daripada Nuwwas bin Sam’an RA, Nabi SAW bersabda ketika menyifatkan rupa bentuk Dajal Laknatullah : “Dia adalah seorang pemuda yang kerinting rambutnya (yang pendek), biji matanya timbul, seperti aku mengumpamakan seperti Abdul Izzi bin Qatni ” (Shahih Muslim : 5228)

عَنْ عُبَادَةَ بنِ صَامِتٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ ، قَالَ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِنَّ مَسِيحَ الدَّجَّالِ رَجُلٌ قَصِيرٌ أَفْحَجُ جَعْدٌ أَعْوَرُ مَطْمُوسُ الْعَيْنِ لَيْسَ بِنَاتِئَةٍ وَلاَ جَحْرَاءَ فَإِنْ أُلْبِسَ عَلَيْكُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّ رَبَّكُمْ لَيْسَ بِأَعْوَرَ

Daripada Ubadah bin Shamit RA, Nabi SAW bersabda : “Sesungguhnya Dajal Laknatullah adalah seorang lelaki yang (kelihatan) pendek yang menjengkelkan, berambut kerinting, cacat yang tertutup matanya, tidak terkeluar (biji matanya) dan tidak pula berada di dalam soketnya (soket mata). Sekiranya dia (Dajal) berada di zaman kamu, ketahuilah bahawa Tuhan kamu (Allah SWT) tidaklah cacat matanya” (Sunan Abi Daud : 4322)

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ ، قَالَ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ :
وَأَمَّا مَسِيحُ الضَّلاَلَةِ فَإِنَّهُ أَعْوَرُ الْعَيْنِ أَجْلَى الْجَبْهَةِ عَرِيضُ النَّحْرِ فِيهِ دَفَأ

Daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda : “…. Manakala al Masih (Dajal) yang sesat, sesungguhnya dia mengalami kecacatan mata, luas dahinya, besar lehernya dan terdapat bonjol (bongkok) (Musnad Imam Ahmad : 8124)

عَنْ حُذَيْفَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ ، قَالَ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ :
الدَّجَّالُ أَعْوَرُ الْعَيْنِ الْيُسْرَى جُفَالُ الشَّعَرِ

Daripada Huzaifah RA, Nabi SAW bersabda : “Dajal Laknatullah cacat mata kirinya, lebat rambutnya” (Shahih Muslim : 5222)

عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ ، قَالَ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ :
وَإِنَّ بَيْنَ عَيْنَيْهِ مَكْتُوبٌ كَافِرٌ

Daripada Anas RA, Nabi SAW bersabda : “… Dan sesungguhnya di antara kedua matanya tertulis perkataan kafir” (Shahih Bukhari : 6598)

Rumusan beberapa hadis di atas dan beberapa hadis lain dan tafsiran ulama’, Dajal Laknatullah boleh disifatkan dengan sifat-sifat berikut :

1. Seorang Manusia Berbangsa Yahudi dan Mandul

Dajal Laknatullah adalah seorang manusia yang berketurunan Nabi Adam AS, bukanlah jin sepertimana yang dikatakan oleh beberapa pandangan. Dajal Laknatullah juga berbangsa Yahudi dan mandul, tidak boleh melahirkan anak.

2. Seorang Yang Pendek dan Gemuk

Dajjal adalah seorang yang pendek dan bertubuh besar (gemuk). Tubuh badannya agak pelik berbanding manusia yang lain.

3. Berkepala dan Berleher Besar

Kepalanya juga bersaiz besar tidak seperti saiz kepala manusia biasa. Dia juga memiliki leher yang besar, iaitu sehingga menutup bentuk dagunya. Seolah-olah kepalanya bersambung terus ke tubuhnya, kerana lehernya terlalu gemuk. Tidak kelihatan bentuk dagu, bawah kepalanya dan kawasan di atas dada.

4. Berwarna Putih Kemerah-merahan

Kulit tubuhnya berwarna putih, kelabu atau kemerah-merahan seperti warna pipinya. Warna coklatnya tidak terlalu kelihatan dan warna pada tubuhnya agak berbeza dengan warna kulit manusia biasa.

5. Rambutnya Lebat dan Kerinting

Rambut Dajal Laknatullah lebat dan kerinting, tetapi pendek. Kerinting tersebut agak berlainan dengan kekerintingan manusia biasa dan ia kelihatan agak kasar. (tidak lembut)

6. Botak Di Bahagian Atas Kepala

Di bahagian atas kepalanya adalah botak, iaitu kawasan satu perdua di bahagian atas. Seolah-olah mengalami keguguran rambut. Manakala sepertimana yang diceritakan sebelum ini, bahagian satu perdua di sebelah bawah agak lebat dan kerinting.

7. Sebelah Matanya Buta, dan Sebelah Lagi Cacat

Mata kanannya buta, bahkan bentuk matanya yang buta agak mencacatkan. Ia seolah-olah anggur yang timbul, mungkin biji matanya yang buta tersembul keluar atau sebagainya. Manakala mata kirinya yang dapat melihat berwarna kehijauan dan menjegil. Sangat buruk rupa bentuk matanya.

8. Tertulis “kafir” Di Antara Kedua Matanya

Selain itu, di antara kedua-dua belah matanya tertulis “kafir” dan tulisan tersebut tidak boleh dihilangkan. Tulisan tersebut juga dapat dilihat dengan jelas oleh mereka yang beriman dan turut difahami oleh mereka yang buta huruf. Ia tertulis dalam tulisan Arab iaitu Huruf Kaf, Fa dan Ra, yang bermaksud “kafir”.

9. Jarak Di Antara Kedua Betisnya Lebar

Jarak di antara dua betisnya agak lebar dan ada yang mengatakan kedua-dua kangkangnya agak lebar, jauh di antara satu sama lain. Seolah-olah kedua-dua kakinya sentiasa mengangkang dan tidak dirapatkan. Mungkin dengan sebab inilah, cara berjalannya kurang stabil.

10. Menunggang Seekor Keldai Yang Gagah dan Pantas

Dajal Laknatullah juga menunggang seekor keldai yang luar biasa. Di sana terdapat juga yang mengatakan bahawa ia adalah Kapal Terbang, atau Jet. Namun, apa yang disifatkan oleh Nabi SAW adalah sebuah kenderaan yang sangat ajaib yang boleh bergerak dalam kelajuan yang pantas ke seluruh dunia. Perkara ini telah dijelaskan di dalam bab kenderaan Dajjal.

11. Bersamanya Beberapa Ekor Syaitan Yang Bercakap Dalam Pelbagai Bahasa

Syaitan yang bersama-sama dengan Dajal Laknatullah berfungsi sebagai pengalih bahasa, atau membantu kefahaman bagi mereka yang mendengarnya. Setiap bangsa yang terdapat di dunia ini mampu memahami bahasa yang dituturkannya kerana kewujudan syaitan-syaitan ini. Walaupun bahasa isyarat sekalipun bagi mereka yang tidak mendengar.

12. Terdapat Dua Orang Malaikat Yang Memberi Peringatan Sebelum Ketibaannya

Sebelum ketibaan Dajal Laknatullah di sesebuah tempat, terdapat dua orang malaikat yang akan memberi peringatan kepada penduduk kawasan tersebut tentang kehadiran Dajal Laknatullah. Mereka adalah pemberi peringatan kepada penduduk kawasan tersebut supaya tidak terpedaya dengan tipu daya Dajal Laknatullah.

13. Mempunyai Ramai Pengikut Di Kalangan Yahudi Dan Pelbagai Kaum Lain

Kebanyakan pengikutnya adalah Yahudi, iaitu sekitar 70,000 orang, dan selebihnya adalah pelbagai kaum. Mereka memakai pakaian yang disangkut pada bahu, menutup tubuh dan tidak berjahit. Mereka juga dibekalkan dengan senjata dan kelengkapan-kelengkapan lain.

Kesimpulan

Demikianlah beberapa ciri-ciri Dajjal yang ditemui di dalam hadis-hadis Nabi SAW. Hakikatnya inilah rupa makhluk yang dapat dikenali. Ia jelas kelihatan apabila tertulis perkataan KAFIR di dahinya. Sekiranya dia mengaku sebagai tuhan, kenapakah dia tidak dapat menghilangkan tulisan KAFIR tersebut?

Selain itu, sepertimana hadis Nabi SAW, sekiranya terdapat seseorang mengaku sebagai tuhan, maka ketahuilah bahawa tuhan itu tidak dapat dilihat ketika kita masih hidup. Orang beriman akan diberi peluang melihat Allah SWT di dalam syurga.

عَنْ عُبَادَةَ بْنِ الصَّامِتِ أَنَّهُ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : فَاعْلَمُوا أَنَّ رَبَّكُمْ تَبَارَكَ وَتَعَالَى لَيْسَ بِأَعْوَرَ وَأَنَّكُمْ لَنْ تَرَوْنَ رَبَّكُمْ تَبَارَكَ وَتَعَالَى حَتَّى تَمُوتُوا قَالَ يَزِيدُ تَرَوْا رَبَّكُمْ حَتَّى تَمُوتُوا

Daripada Ubadah bin Samit, Rasulullah SAW bersabda : Ketahuilah bahawa Tuhan kamu bukanlah buta, dan kamu tidak akan melihat tuhan kamu sehinggalah kamu mati (Musnad Imam Ahmad : 21701)
Fitnah-fitnah Dajjal

عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حَصِيْنٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ ، سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ : (( مَا بَيْنَ خَلْقِ آدَمَ إِلَى قِيَامِ السَّاعَةِ خَلْقٌ أَكْبَرُ مِنَ الدَّجَّالِ ))

Daripada Imran bin Hashin RA : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : “Tidak pernah wujud di sepanjang penciptaan Adam AS sehinggalah terjadinya kiamat, makhluk yang lebih besar fitnahnya daripada Dajal Laknatullah” (Shahih Muslim : 18/86-87)

Dajal Laknatullah memiliki beberapa kelebihan yang akan diperjelaskan selepas ini. Selain itu dia juga membawa fitnah yang sangat besar, sehinggakan orang yang beriman boleh bertukar keimanannya setelah melihat beberapa fitnah yang ditimbulkan.

Fitnah Dajjal Laknatullah yang sangat hebat ini mampu melenyapkan keimanan kepada Allah SWT dan kepercayaan kepadaNya. Oleh itu Nabi SAW pernah mengajar kita supaya berdoa agar dihindarkan dan diselamatkan daripada fitnah Dajjal Laknatullah ini.

Daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda : “Sekiranya salah seorang daripada kamu menyaksikannya, maka mintalah perlindungan dengan Allah SWT daripada empat perkara : Ya Allah, sesungguhnya aku meminta perlindungan dengan Kamu daripada,

1. Azab Neraka Jahanam,
2. Azab siksaan kubur,
3. Fitnah benda yang hidup dan mati,
4. Dan kejahatan fitnah Dajjal
(Shahih Muslim)

Di sana terdapat beberapa bentuk fitnah Dajjal yang maha hebat, yang menjadi kemestian kepada setiap orang untuk menjauhkan diri daripadanya. Iaitu :

Bantuan Dajjal Ketika Berlaku Kemarau dan Bencana Alam

Ketika kemunculan Dajjal Laknatullah, seluruh dunia sedang mengalami bencana alam dan kemarau. Hujan tidak turun dalam tempoh yang panjang, suhu bumi meningkat secara mendadak, binatang peliharaan kebuluran, tumbuhan mati dan makanan kehabisan.

Lalu muncul Dajjal Laknatullah dengan membawa makanan yang banyak, menurunkan air hujan, mengalirkan sungai dan sebagainya, bertujuan menyesatkan umat Islam. Perkara ini telah dijelaskan di dalam hadis-hadis sebelum ini.

Antara sihir yang dilakukan olehnya ialah mempunyai sumber makanan, minuman yang banyak ketika saat bumi tidak mengeluarkan sebarang hasil.

عَنْ أَبِى أُمَامَةَ الْبَاهِلِىِّ قَالَ خَطَبَنَا رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- فَكَانَ أَكْثَرُ خُطْبَتِهِ حَدِيثًا حَدَّثَنَاهُ عَنِ الدَّجَّالِ وَحَذَّرَنَاهُ فَكَانَ مِنْ قَوْلِهِ أَنْ قَالَ : وَإِنَّ مِنْ فِتْنَتِهِ أَنْ يَأْمُرَ السَّمَاءَ أَنْ تُمْطِرَ فَتُمْطِرَ وَيَأْمُرَ الأَرْضَ أَنْ تُنْبِتَ فَتُنْبِتَ وَإِنَّ مِنْ فِتْنَتِهِ أَنْ يَمُرَّ بِالْحَيِّ فَيُكَذِّبُونَهُ فَلا تَبْقَى لَهُمْ سَائِمَةٌ إِلا هَلَكَتْ وَإِنَّ مِنْ فِتْنَتِهِ أَنْ يَمُرَّ بِالْحَيِّ فَيُصَدِّقُونَهُ فَيَأْمُرَ السَّمَاءَ أَنْ تُمْطِرَ فَتُمْطِرَ وَيَأْمُرَ الأَرْضَ أَنْ تُنْبِتَ فَتُنْبِتَ

Daripada Abi Umamah al Bahili RA, beliau berkata : Rasulullah SAW berucap di hadapan kami. Kebanyakan ucapannya menyebut tentang Dajjal, dan meminta kami berjaga-jaga... di antara yang disebut : Di antara fitnahnya ialah apabila Dajjal menyuruh langit supaya menurunkan hujan, maka turunlah hujan. Apabila dia menyuruh tanah supaya menumbuhkan hasilnya, maka tumbuhlah tumbuhan. Di antara fitnahnya juga ialah apabila dia mengunjungi manusia yang hidup dan manusia tersebut mendustakannya, maka tiadalah yang tinggal padanya, semuanya musnah. Di antara fitnahnya juga ialah apabila dia mengunjungi orang yang lain, lalu orang tersebut beriman dengannya, maka dia akan menyuruh langit menurunkan hujan lalu turunlah hujan serta merta dan menyuruh tanah di situ supaya menumbuhkan tanaman, lalu tumbuhlah tanaman.

Gambaran Syurga dan Neraka Yang Disediakan Untuk Pengikutnya

Selain itu, Dajjal Laknatullah juga memiliki kebolehan menampakkan Syurga dan Neraka kepada manusia yang cuba disesatkannya. Gambaran tersebut adalah terbalikan, iaitu sekiranya apa yang digambar itu Syurga, hakikatnya ia adalah Neraka dan begitu juga sebaliknya. Maka sesiapa yang terpengaruh dengan fitnah Dajjal Laknatullah akan memilih Syurganya dan meninggalkan Syurga Allah SWT.

سلمة بن الأكوع رضي الله عنه: أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال في الدجال « معه صورتان: صورة الجنة وصورة النار، معه شياطين يشبهون بالأموات، يقولون للحي: تعرفني؟ أنا أخوك أو أبوك أو ذو قرابة منه، ألست قد مت؟ هذا ربنا فاتبعه، فيقضي الله ما شاء »

Daripada Salamah bin al Akwa’, bahawa Rasulullah SAW bersabda tentang Dajjal : Bersamanya (Dajjal) dua gambar. Sebuah gambaran syurga, dan sebuah lagi gambaran neraka. Bersamanya juga syaitan-syaitan yang menyerupai manusia-manusia yang telah mati. Mereka berkata kepada manusia yang hidup “adakah kamu kenal saya?” Akulah saudara kamu, atau bapa kamu, atau saudara mara kamu. Lalu manusia yang hidup bertanya “Bukankah kamu telah mati?” Lalu dia menjawab “Inilah (Dajjal) tuhan kami, ikutlah dia.. tuhan akan memperkenankan apa yang dia kehendaki

Menghidupkan Ibu Bapa Yang Telah Meninggal

وعن أبي أمامة الباهلي رضي الله عنه؛ قال: خطبنا رسول الله صلى الله عليه وسلم، فكان أكثر خطبته حديثا حدثناه عن الدجال وحذرناه، فكان من قوله أن قال : وإن فتنته أن يقول لأعرابي: أرأيت إن بعثت لك أباك وأمك؛ أتشهد أني ربك؟ فيقول: نعم. فيتمثل له شيطانان في صورة أبيه وأمه، فيقولان: يا بني! اتبعه؛ فإنه ربك

Daripada Abi Umamah al Bahili RA, beliau berkata :Rasulullah SAW berucap di hadapan kami. Kebanyakan ucapannya menyebut tentang Dajjal, dan meminta kami berjaga-jaga... di antara yang disebut : Di antara fitnahnya ialah, apabila dia (Dajjal) berkata kepada orang jahil, “adakah kamu ingin lihat aku membangkitkan ibu bapa kamu (yang telah mati)? Adakah kamu akan beriman denganku? Orang tersebut berkata : Ya.. Lalu dua ekor syaitan menyerupai bapa dan ibunya, lantas berkata : wahai anakku, berimanlah dengannya.. sesungguhnya dialah tuhan.

Mampu Membunuh Seseorang Kemudian Menghidupkan Semula

حديث أبي هريرة رضي الله عنه: أنه قال: « يسلط الدجال على رجل من المسلمين، فيقتله، ثم يحييه، ثم يقول: ألست بربكم؟ ألا ترون أني أحيي وأميت

Abu Hurairah RA berkata : Dajal akan bertempur dengan seorang lelaki dari kalangan Islam. Lalu dia berjaya membunuhnya, kemudian menghidupkannya semula. Lalu dia berkata “Adakah aku tuhan kamu? Tidakkah kamu melihat aku mampu menghidup dan mematikan?

Mampu Menyembuhkan Penyakit

وعن الحسن عن سمرة بن جندب رضي الله عنه: أن نبي الله صلى الله عليه وسلم كان يقول: « إن الدجال خارج، وهو أعور عين الشمال، عليها ظفرة غليظة، وإنه يبرئ الأكمه والأبرص ويحيي الموتى ويقول للناس: أنا ربكم! فمن قال: أنت ربي؛ فقد فتن، ومن قال: ربي الله حي لا يموت؛ فقد عصم من فتنته

Daripada Hassan bin Samrah bin Jandab RA, Nabi SAW pernah bersabda : Sesungguhnya Dajjal itu pasti akan muncul. Dia mengalami kecacatan pada mata kirinya, yang terdapat daging timbul di bahagian tersebut. Dia mampu menyembuhkan sopak dan kusta, menghidupkan orang mati.. dan dia berkata “akulah tuhan kamu”. Maka, sesiapa yang berkata “kamu adalah tuhanku”, bermakna dia telah menyebarkan fitnah. Sesiapa yang berkata “Tuhanku adalah Allah yang hidup dan tidak akan mati”, maka dia akan dipelihara daripada fitnahnya (Dajjal).

Manusia Tertipu Dengan Fitnahnya

وعن سفينة مولى رسول الله صلى الله عليه وسلم رضي الله عنه؛ قال: خطبنا رسول الله صلى الله عليه وسلم، فقال: معه ملكان من الملائكة يشبهان نبيين من الأنبياء، لو شئت سميتهما بأسمائهما وأسماء آبائهما، واحد منهما عن يمينه والآخر عن شماله، وذلك فتنة، فيقول الدجال : ألست بربكم؟ ألست أحيي وأميت؟ فيقول له أحد الملكين: كذبت. ما يسمعه أحد من الناس إلا صاحبه، فيقول له: صدقت. فيسمعه الناس، فيظنون أنما يصدق الدجال، وذلك فتنة،

Daripada Safinah RA penjaga Rasulullah SAW, beliau berkata : Rasulullah SAW bersabda : Turut bersama dengannya ialah dua orang malaikat, yang menyerupai sebagai seorang nabi.. sekiranya kamu ingin tahu, aku akan menyebut namanya dan nama kedua ibu bapanya. Salah seorang berada di kanan Dajjal, dan seorang lagi di sebelah kirinya. Itulah yang dikatakan fitnah.. Maka Dajjal berkata : Bukankah aku tuhan kamu? Bukankah aku telah menghidup dan mematikan? Lalu dua orang malaikat tadi berkata : Penipu.. Tiada siapa yang mendengar kata-kata malaikat tersebut, melainkan orang yang ditanya oleh Dajjal. Lalu orang tersebut berkata : Ya, kamu benar.. (dengan niat mengatakan kebenaran pada kata-kata Malaikat tadi).. Lalu manusia yang lain mendengarnya, dan mereka menyangka bahawa orang tersebut membenarkan Dajjal.. itulah yang fitnah..

Kesimpulan

Telah disenaraikan beberapa hadis berkenaan dengan fitnah Dajjal LaknatuLlah. Apa yang kita ketahui bahawa kemunculan Dajjal ketika krisis kebuluran dan kekeringan di seluruh dunia menyebabkan Dajjal diterima oleh manusia-manusia yang jahil.

Mereka melihat bahawa kuasa yang ada pada Dajjal tersebut ialah kuasa tuhan. Hakikatnya itulah sihir yang dibuat olehnya dengan bantuan jin-jin kafir. Manusia hari ini juga sudah biasa mendengar kewujudan tok bomoh yang menggunakan khidmat jin, dan ia juga diamalkan oleh Dajjal.

Jin-jin yang hebat mendampingi Dajjal supaya dia kelihatan hebat berkuasa. Mampu menurunkan hujan dan mengalirkan sungai, menyuburkan bumi yang ketandusan. Bantuan makanan yang dibawa olehnya tidak dapat diperolehi dari mana-mana tempat di dunia. Dari manakah sumbernya? Itulah sihirnya.

Dia juga membawa syurga dan neraka ciptaannya. Syurga dunia ciptaannya adalah neraka yang sebenar. Hari ini kita melihat bahawa manusia semakin leka dengan syurga ciptaan Dajjal ini, walaupun Dajjal belum lagi muncul. Dajjal mengunjungi seluruh dunia dengan mempromosikan “dunia baru” ciptaannya yang penuh dengan nikmat dan keseronokan.

Dia telah membuktikan realiti dunia ciptaannya dengan melakukan beberapa siri penyihiran terhadap manusia di seluruh negara. Mereka yang jahil pastinya terpedaya. Kemampuannya menghidupkan orang mati dapat kita lihat dalam beberapa amalan manusia sesat hari ini yang menghidupkan kembali mayat-mayat. Inilah penipuan dan sihir yang dilakukan olehnya sehingga manusia tertipu dengan dunia ciptaannya. Inilah fitnah Dajjal.

Penemuan Dajjal Di Sebuah Pulau

Imam Muslim telah menukilkan sebuah Hadis Shahih di dalam kitabnya tentang penemuan Dajal Laknatullah ketika zaman Nabi Muhammad SAW. Salah seorang sahabat Nabi SAW yang baru sahaja memeluk agama Islam telah menceritakan kepada Baginda SAW tentang penemuan tersebut. Lalu Baginda SAW berkhutbah kepada semua orang Islam di satu ketika.

Hadis ini diriwayatkan oleh Fathimah binti Qais, satu ketika beliau pergi mengerjakan solat berjemaah di masjid dan beliau berada di tempat solat wanita. Ketika itu Nabi SAW mengimami solat, dan setelah selesai daripada solat, Baginda SAW naik ke atas mimbar dan berkhutbah.

قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : (( أَتَدْرُونَ لِمَا جَمَعْتُكُمْ ؟ )) قَالُوا : اللهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ . قَالَ : (( إِنِّي وَاللهِ ! مَا جَمَعْتُكُمْ لِرَغْبَةٍ وَلاَ لِرَهْبَةٍ ، وَلَكِنَّ جَمَعْتُكُمْ لأَنَّ تَمِيْمًا الدَّارِيَّ ، كَانَ رَجُلاً نَصْرَانِيًّا ، فَجَاءَ فَبَايَعَ وَأَسْلَمَ ، وَحَدَّثَنِي حَدِيْثًا وَافَقَ الَّذِيْ كُنْتُ أُحَدِّثُكُمْ عَنْ مَسِيْحِ الدَّجَّالَ ، حَدَّثَنِي : أَنَّهُ رَكِبَ فِي سَفِيْنَةٍ بَحْرِيَّةٍ مَعَ ثَلاَ ثِيْنَ رَجُلاً مِنْ لَخْمٍ وَجُذَامَ ، فَلَعِبَ بِهِمْ الْمَوْجُ شَهْرًا فِي البَحْرِ ، ثُمَّ أَرْفَؤُا إِلَى جَزِيْرَةٍ فِي البَحْرِ حِيْنَ مَغْرِبِ الشَّمْسِ ، فَجَلَسُوا فِي أَقْرَبِ السَّفِيْنَةِ ، فَدَخَلُوا الْجَزِيْرَةِ ، فَلَقِيَتْهُمْ دَابَّةٌ أَهْلَبُ كَثِيْرُ الشَّعْرِ ، لاَ يَدْرُونَ مَا قُبُلُهُ مِنْ دُبُرِهِ ، مِنْ كَثْرَةِ الشَّعَرِ . فَقَالُوا : وَيْلَكَ ! مَا أَنْتَ ؟ قَالَتْ : أَنَا الْجَسَّاسَةُ ، قَالُوا : وَمَا الْجَسَّاسَةُ ؟ قَالَتْ : أَيُّهَا القَوْمُ ! انْطَلِقُوا إِلَى هَذَا الرَّجُلِ فِي الدَّيْرِ ، فَإِنَّهُ إِلَى خَبَرِكُمْ بِالأَشْوَاقِ ، قَالَ : لَمَّا سَمَّتْ لَنَا رَجُلاً ، فَرِقْنَا مِنْهَا ، أَنْ تَكُونَ شَيْطَانَةً ، قَالَ : فَانْطَلَقْنَا سِرَاعًا حَتَّى دَخَلْنَا الدَّيْرِ ، فَإِذَا فِيْهِ أَعْظَمُ إِنْسَانٍ رَأَيْنَاهُ قَطُّ خَلْقًا وَأَشَدُّهُ وِثَاقًا ، مَجْمُوعَةٌ يَدَاهُ إِلَى عُنُقِهِ ، مَا بَيْنَ رُكْبَتَيْهِ إِلَى كَعْبَيْهِ بِالْحَدِيْدِ . قُلْنَا : وَيْلَكَ ! مَا أَنْتَ ؟ قَالَ : قَدْ قَدَرْتُمْ عَلَى خَبَرِي ، فَأَخْبِرُونِي مَا أَنْتُمْ ؟ قَالُوا : نَحْنُ أُنَاسٌ مِنَ العَرَبِ ، رَكِبْنَا فِي سَفِيْنَةٍ بَحْرِيَّةٍ ، فَصَادَفْنَا البَحْرَ حِيْنَ اغْتَلَمَ ، فَلَعِبَ بِنَا الْمَوْجُ شَهْرًا ، ثُمَّ أَرْفَأْنَا إِلَى جَزِيْرَتِكَ هَذِهِ ، فَجَلَسْنَا فِي أَقْرُبِهَا ، فَدَخَلْنَا الْجَزِيْرَةَ ، فَلَقِيَتْنَا دَابَّةٌ أَهْلَبُ كَثِيْرُ الشَّعَرِ ، لاَ يَدْرِي مَا قُبُلُهُ مِنْ دُبُرِهِ مِنْ كَثْرَةِ الشَّعَرِ ، فَقُلْنَا : وَيْلَكَ ! مَا أَنْتَ ؟ فَقَالَتْ : أَنَا الْجَسَّاسَةُ ، قُلْنَا ، وَمَا الْجَسَّاسَةُ ؟ قَالَتْ : اعْمِدُوا إِلَى هَذَا الرَّجُلِ فِي الدَّيْرِ ، فَإِنَّهُ إِلَى خَبَرِكُمْ بِالأَشْوَاقِ ، فَأَقْبَلْنَا إِلَيْكَ سِرَاعًا وَفَزِعْنَا مِنْهَا ، وَلَمْ نَأْمَنْ أَنْ تَكُونَ شَيْطَانَةً . فَقَالَ : أَخْبِرُونِي عَنْ نَخْلِ بَيْسَانٍ ، قُلْنَا : عَنْ أَيِّ شَأْنِهَا تَسْتَخْبِرُ ؟ قَالَ : أَسْأَلُكُمْ عَنْ نَخْلِهَا ، هَلْ يُثْمِرُ ؟ قُلْنَا لَهُ : نَعَمْ . قَالَ : أَمَّا إِنَّهُ يُوشِكُ أَنْ لاَ تُثْمِرُ . قَالَ : أَخْبِرُونِي عَنْ بُحَيْرَةِ الطَّبَرِيَّةِ . قُلْنَا : عَنْ أَيِّ شَأْنِهَا تَسْتَخْبِرُ ؟ قَالَ : هَلْ فِيْهَا مَاءٌ ؟ قَالُوا : هِيَ كَثْرَةُ الْمَاءِ . قَالَ : أَمَّا إِنَّ مَاءَهَا يُوشِكُ أَنْ يَذْهَبَ . قَالَ : أَخْبِرُونِي عَنْ عَيْنِ زُغَرَ . قَالُوا : عَنْ أَيِّ شَأْنِهَا تَسْتَخْبِرُ ؟ قَالَ : هَلْ فِي العَيْنِ مَاءٌ ؟ وَهَلْ يَزْرَعُ أَهْلُهَا بِمَاءِ العَيْنِ ؟ قُلْنَا لَهُ : نَعَمْ ، هِيَ كَثِيْرَةُ الْمَاءِ ، وَأَهْلُهَا يَزْرَعُونَ مِنْ مَائِهَا . قَالَ : أَخْبِرُونِي عَنْ نَبِيِّ الأُمِّيِّيْنَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، مَا فَعَلَ ؟ قَالُوا : قَدْ خَرَجَ مِنْ مَكَّةَ وَنَزَلَ يَثْرِبَ . قَالَ : أَقَاتَلَهُ العَرَبُ ؟ قُلْنَا : نَعَمْ . قَالَ : كَيْفَ صَنَعَ بِهِمْ ؟ فَأَخْبَرْنَاهُ أَنَّهُ قَدْ ظَهَرَ عَلَى مَنْ يَلِيْهِ مِنَ العَرَبِ وَأَطَاعُوهُ . قَالَ لَهُمْ : قَدْ كَانَ ذَلِكَ ؟ قُلْنَا : نَعَمْ ، قَالَ : أَمَّا إِنَّ ذَاكَ خَيْرٌ لَهُمْ أَنْ يُطِيعُوهُ ، وَإِنِّي مُخْبِرُكُمْ عَنِّي ، إِنِّي أَنَا الْْمَسِيْحُ ، وَإِنِّي أُوْشِكُ أَنْ يُؤْذَنَ لِي فِي الْخُرُوجِ ، فَأَخْرُجُ فَأَسِيْرُ فِي الأَرْضِ فَلاَ أَدَعُ قَرْيَةً إِلاَّ هَبَطْتُهَا فِي أَرْبَعِيْنَ لَيْلَةً ، غَيْرَ مَكَّةَ وَطَيْبَةَ ، فَهُمَا مُحَرَّمَتَانِ عَلَيَّ كِلْتَاهُمَا ، كُلَّمَا أَرَدْتُ أَنْ أَدْخُلَ وَاحِدَةً أَوْ وَاحِدًا مِنْهُمَا ، اسْتَقْبَلَنِي مَلَكٌ بِيَدِهِ السَّيْفُ صَلْتًا ، يَصُدُّنِي عَنْهَا ، وَإِنَّ عَلَى كُلِّ نَقْبٍ مِنْهَا مَلاَئِكَةً يَحْرُسُونَهَا ))

Maksud Hadis

Nabi SAW bertanya : “Adakah kamu semua tahu, kenapakah aku menghimpunkan kamu?”

Para sahabat RA menjawab : “Allah SWT dan RasulNya yang lebih mengetahui”

Nabi SAW bersabda :

“Demi Allah, aku bukanlah menghimpunkan kamu semua untuk memberi galakan atau tegahan, tetapi aku menghimpunkan kamu kerana Tamim ad Dariy, seorang lelaki daripada Nasrani (datang kepadaku). Lalu dia datang (kepadaku) lalu berjanji taat setia dan terus memeluk Agama Islam. Dan dia (Tamim ad Dariy) telah menceritakan kepadaku tentang satu cerita, yang selari dengan apa yang telah aku ceritakan kepada kamu tentang Masih ad Dajjal. Dia (Tamim) menceritakan kepadaku bahawa dia telah mengemudi sebuah kapal laut bersama lelaki dari kalangan yang menjengkelkan dan mengidap kusta. Lalu mereka dialun ombak selama sebulan berada di tengah-tengah lautan. Lalu mereka terdampar di sebuah pulau ketika matahari terbenam. Kemudian mereka (turun dan) duduk berhampiran kapal, dan mereka pun masuk ke dalam pulau tersebut. (ketika berada di dalam pulau tersebut), mereka terjumpa seekor binatang yang terlalu lebat dan banyak bulunya, mereka tidak tahu yang mana bahagian hadapan (tubuh) dan belakangnya (iaitu tidak kenal bentuk rupanya kerana sangat pelik dan) kerana terlalu banyak bulunya.

Mereka bertanya (kepada binatang tersebut) : Celakalah kamu! Kamu ini binatang jenis apa?

Binatang tersebut menjawab : Aku adalah al Jassasah.

Mereka bertanya : Apakah al Jassasah itu?

Binatang itu berkata : Wahai kamu semua! Pergilah berjumpa dengan manusia yang berada di dalam tempat pertapaan (bilik) ini. Dia sangat memerlukan maklumat daripada kamu.

Tamim ad Dariy menceritakan lagi kepada aku (Nabi SAW) : Setelah binatang tersebut menceritakan tentang ciri-ciri manusia yang berada di dalam bilik itu, kami pergi meninggalkannya berkemungkinan binatang itu adalah syaitan. Lalu kami segera masuk ke dalam, sehinggalah memasuki bilik tersebut. Di dalamnya terdapat seorang manusia yang paling besar pernah kami lihat yang dicipta (di dunia), dan sangat teguh, tangan sehingga leher dan lutut sehingga tumit dirantai dengan besi.

Kami bertanya : Celakalah kamu! Siapakah kamu ini?

Manusia itu berkata : Sesungguhnya kamu telah mengenali tentang diriku, maka ceritakanlah tentang kamu semua?

Mereka menjawab : Kami adalah manusia berbangsa Arab, yang pergi belayar di atas lautan, lalu kami telah sesat (hilang arah) laut ketika kami sedang leka (hilang arah atau sesat), maka ombak lautan mengalunkan kami selama sebulan sehinggalah kami terdampar di pulau kamu ini, lalu kami turun daripada kapal (bermalam) dan kami masuk ke dalam pulau. Kami ditemui oleh seekor binatang besar yang sangat banyak bulunya, (bentuk yang pelik) dan tidak diketahui bahagian depan atau belakangnya kerana banyaknya bulu. Kami bertanya : Celakalah kamu! Siapakah kamu? Dia menjawab : Aku adalah al Jassasah. Kami bertanya lagi : Apakah itu al Jassasah? Dia menjawab : Pergilah menemui lelaki yang sedang berada di dalam bilik pertapaan ini, sesungguhnya dia sangat memerlukan maklumat daripada kamu. Lalu kami meninggalkan dia, dan kami tidak tenteram kerana berkemungkinan dia adalah syaitan.

Manusia itu bertanya : Ceritakan kepadaku tentang pelepah tamar Baisan.

Kami bertanya : Berdasarkan bentuk apakah yang kamu ingin kami ceritakan?

Manusia itu menjawab : Aku bertanya kepada kamu tentang pelepahnya, adakah ia sudah berbuah?
Kami berkata kepadanya : Ya..

Dia berkata : Sesungguhnya ia tidak akan berbuah lagi dalam masa terdekat.

Dia bertanya lagi : Ceritakan kepadaku tentang Tasik Thabari.

Kami bertanya : Berdasarkan bentuk apakah yang kamu ingin kami ceritakan?

Dia berkata : Adakah masih terdapat air di situ?

Mereka menjawab : Di tasik tersebut terdapat banyak air.

Dia berkata : Sesungguhnya air di situ akan mengering dalam masa terdekat.

Dia bertanya lagi : Ceritakan kepadaku tentang Ain Zughar (Sebuah Bandar di Syam yang mempunyai sumber air dari dalam bumi).

Mereka bertanya : Berdasarkan bentuk apakah yang kamu ingin kami ceritakan?

Dia berkata : Adakah di Ain itu masih terdapat air? Adakah penduduknya masih bercucuk tanam dengan air tersebut?

Mereka berkata kepadanya : Ya, ia masih mempunyai banyak air dan penduduknya masih bercucuk tanam dengannya (air tersebut).

Dia bertanya lagi : Ceritakan kepadaku tentang seorang Nabi SAW yang tidak tahu membaca dan menulis, apakah yang dia lakukan?

Mereka menjawab : Dia telah keluar dari Mekah dan mendiami di Madinah.

Dia bertanya : Adakah Bangsa Arab memeranginya?

Kami menjawab : Ya

Dia bertanya lagi : Bagaimanakah dia (Nabi SAW) menghadapinya (serangan arab tersebut)?

Kami menceritakan kepadanya bahawa dia (Nabi SAW) muncul di kalangan generasi muda Arab, lalu mereka mentaatinya.

Dia berkata lagi : Adakah terjadi sedemikian?

Kami berkata : Ya

Dia berkata : Sesungguhnya itulah yang terbaik bagi mereka ialah mentaatinya, dan aku menjadi pemberitahu tentang diriku, aku adalah al Masih. Aku hampir-hampir dibenarkan untuk keluar (menyesatkan manusia), lalu (setelah aku dibenarkan, aku akan) keluar menjelajah ke seluruh dunia, dan aku tidak membiarkan sebuah kampung pun, melainkan aku mencerobohinya, (semuanya) berlaku dalam tempoh 40 hari, kecuali Mekah dan Taibah (iaitu Madinah, yang kedua-duanya tidak aku masuki). Kedua-duanya diharamkan kepadaku (untuk mencerobohinya). Setiap kali aku ingin memasuki salah satu daripadanya, aku terjumpa Malaikat (yang menjaga) dengan pedang terhunus di tangannya, menghalang aku daripada memasukinya. Dan sesungguhnya di setiap sudut terdapat malaikat yang menjaganya….” (Shahih Muslim : 6/119)

Hadis ini jelas menunjukkan bahawa Dajal Laknatullah sudah berada di dunia ini semenjak zaman Nabi Muhammad SAW lagi. Dajal Laknatullah berada di sebuah pulau yang tidak dapat diketahui lokasinya yang dijaga oleh seekor binatang besar yang lebat bulunya. Dia dirantai di dalam sebuah gua dan tidak dibenarkan keluar sehinggalah sampai saat kemunculannya di akhir zaman untuk merosakkan manusia di dunia ini.

Peperangan Dan Pembunuhan Dajjal

Sepertimana yang disebutkan di dalam Hadis Nabi SAW, bahawa Dajjal akan dibunuh oleh Nabi Isa AS selepas Baginda AS muncul di Masjid Umawi, di Damsyik, Syria. Hadis Nabi SAW seperti berikut :

وعن عثمان بن أبي العاص رضي الله عنه؛ قال: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ يَكُونُ لِلْمُسْلِمِينَ ثَلَاثَةُ أَمْصَارٍ مِصْرٌ بِمُلْتَقَى الْبَحْرَيْنِ وَمِصْرٌ بِالْحِيرَةِ وَمِصْرٌ بِالشَّامِ فَيَفْزَعُ النَّاسُ ثَلَاثَ فَزَعَاتٍ فَيَخْرُجُ الدَّجَّالُ فِي أَعْرَاضِ النَّاسِ فَيَهْزِمُ مَنْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ فَأَوَّلُ مِصْرٍ يَرِدُهُ الْمِصْرُ الَّذِي بِمُلْتَقَى الْبَحْرَيْنِ فَيَصِيرُ أَهْلُهُ ثَلَاثَ فِرَقٍ فِرْقَةٌ تَقُولُ نُشَامُّهُ نَنْظُرُ مَا هُوَ وَفِرْقَةٌ تَلْحَقُ بالْأَعْرَابِ وَفِرْقَةٌ تَلْحَقُ بِالْمِصْرِ الَّذِي يَلِيهِمْ وَمَعَ الدَّجَّالِ سَبْعُونَ أَلْفًا عَلَيْهِمْ السِّيجَانُ وَأَكْثَرُ تَبَعِهِ الْيَهُودُ وَالنِّسَاءُ ثُمَّ يَأْتِي الْمِصْرَ الَّذِي يَلِيهِ فَيَصِيرُ أَهْلُهُ ثَلَاثَ فِرَقٍ فِرْقَةٌ تَقُولُ نُشَامُّهُ وَنَنْظُرُ مَا هُوَ وَفِرْقَةٌ تَلْحَقُ بالْأَعْرَابِ وَفِرْقَةٌ تَلْحَقُ بِالْمِصْرِ الَّذِي يَلِيهِمْ بِغَرْبِيِّ الشَّامِ وَيَنْحَازُ الْمُسْلِمُونَ إِلَى عَقَبَةِ أَفِيقٍ فَيَبْعَثُونَ سَرْحًا لَهُمْ فَيُصَابُ سَرْحُهُمْ فَيَشْتَدُّ ذَلِكَ عَلَيْهِمْ وَتُصِيبُهُمْ مَجَاعَةٌ شَدِيدَةٌ وَجَهْدٌ شَدِيدٌ حَتَّى إِنَّ أَحَدَهُمْ لَيُحْرِقُ وَتَرَ قَوْسِهِ فَيَأْكُلُهُ فَبَيْنَمَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ نَادَى مُنَادٍ مِنْ السَّحَرِ يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَتَاكُمْ الْغَوْثُ ثَلَاثًا فَيَقُولُ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ إِنَّ هَذَا لَصَوْتُ رَجُلٍ شَبْعَانَ وَيَنْزِلُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ عَلَيْهِ السَّلَام عِنْدَ صَلَاةِ الْفَجْرِ فَيَقُولُ لَهُ أَمِيرُهُمْ رُوحَ اللَّهِ تَقَدَّمْ صَلِّ فَيَقُولُ هَذِهِ الْأُمَّةُ أُمَرَاءُ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ فَيَتَقَدَّمُ أَمِيرُهُمْ فَيُصَلِّي فَإِذَا قَضَى صَلَاتَهُ أَخَذَ عِيسَى حَرْبَتَهُ فَيَذْهَبُ نَحْوَ الدَّجَّالِ فَإِذَا رَآهُ الدَّجَّالُ ذَابَ كَمَا يَذُوبُ الرَّصَاصُ فَيَضَعُ حَرْبَتَهُ بَيْنَ ثَنْدُوَتِهِ فَيَقْتُلُهُ وَيَنْهَزِمُ أَصْحَابُهُ فَلَيْسَ يَوْمَئِذٍ شَيْءٌ يُوَارِي مِنْهُمْ أَحَدًا حَتَّى إِنَّ الشَّجَرَةَ لَتَقُولُ يَا مُؤْمِنُ هَذَا كَافِرٌ وَيَقُولُ الْحَجَرُ يَا مُؤْمِنُ هَذَا كَافِرٌ

Daripada Uthman bin Abi al Ash RA, beliau berkata : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : (ketika kemunculan Dajjal), orang-orang Islam terbahagi kepada 3 kelompok. Sekelompok berada di antara pertemuan dua laut, sekelompok lain di Hirah (sebuah kawasan di persisiran pantai 3 batu daripada Kufah), dan sekelompok lagi berada di Syam. Maka, manusia (seluruh dunia) berlindung di bawah 3 perlindungan. Ketika ini muncullah Dajjal di tengah-tengah masyarakat, dan menyerang dari arah timur. Tempat yang mula-mula diserang ialah kelompok yang berada di antara pertemuan dua laut. Lalu berpecahlah manusia di situ kepada 3 kumpulan pula. Sekumpulan berkata : Kita perhatikan dulu apakah tindakannya. Sekumpulan yang lain bergabung dengan bangsa-bangsa Arab. Kumpulan yang ketiga bergabung dengan kelompok yang berada selepas mereka (di tempat lain –Hirah- yang akan dikunjungi oleh Dajjal selepas mereka). Turut bersama dengan Dajjal seramai 70 000 tentera yang berselendang hitam (atau berpakaian serba hitam). Kebanyakan yang mengikutnya (Dajjal) dari kalangan Yahudi dan golongan wanita. Kemdian, Dajjal menyerang pula kelompok yang berada selepas itu (di Hirah) pula. Lalu kelompok yang berada di situ berpecah pula kepada 3 kumpulan. Sekumpulan berkata : Kita perhatikan dulu apakah tindakannya. Sekumpulan yang lain bergabung dengan bangsa-bangsa Arab. Kumpulan yang ketiga bergabung dengan kelompok yang berada selepas mereka di barat Syam. Lalu kesemua orang Islam menuju ke Uqbah Afiq (di Damsyik). Lalu mereka menghantar beberapa tentera untuk berhadapan dengan Dajjal, namun mereka pula diserang, lalu diperhebatkan lagi serangan terhadap mereka (umat Islam di Damsyik). Mereka diuji dengan kelaparan yang teruk dan keperitan. (ia berlarutan) sehinggalah seseorang itu sanggup membakar busur panahnya, lalu memakannya. Ketika dalam keadaan demikian, terdengarlah satu seruan dari arah gurun “Wahai manusia! Akan sampai kepada kamu bantuan sebanyak tiga kali”. Lalu mereka berkata sesama mereka, “Ini adalah suara dari seorang lelaki yang kenyang (mendapat bantuan).. Ketika ini, turunlah Nabi Isa AS ketika mereka baru sahaja ingin mengerjakan Solat Subuh (di Masjid Umawi, Damsyik). Pemimpin umat Islam (Imam Mahdi) ketika itu berkata kepadanya : Persilakanlah wahai kekasih Allah untuk menjadi imam. Nabi Isa menjawab : Umat ini terdapat pimpinan di kalangan mereka.. Lalu pemimpin mereka itu tadi (Imam Mahdi) tampil menjadi imam, dan mengerjakan solat. Setelah selesai solat, Nabi Isa mengambil tombaknya dan menuju ke arah Dajjal (bersama tentera Islam). Apabila Dajjal ternampak Nabi Isa AS, hancurlah mukanya sepertimana cairan timah. Lalu Nabi Isa AS membuat sasaran, lalu membunuhnya. Lalu berkecailah tenteranya, dan pada ketika itu tiada satu pun yang melindungi mereka. Sehinggakan pohon juga akan berkata : Wahai orang beriman, di sini ada seorang kafir.. Batu juga akan berkata : Wahai orang beriman, di sini ada seorang kafir..

Beberapa tempat yang disebutkan di dalam hadis ialah :

1. Masjid Umawi yang terletak di Damsyik
2. Uqbah Afiq, iaitu sebuah daerah di Damsyik
3. Pintu Lud :

a. Disebut oleh as Sanadi di dalam Hasyiah Ala Ibnu Majah bahawa Pintu Lud adalah sebuah bukit, atau sebuah daerah di Syam .
b. Imam Nawawi menyebut bahawa Pintu Lud adalah Daerah yang berhampiran dengan Baitul Maqdis
c. Imam al Munawi berkata bahawa Pintu Lud ialah sebuah bukit di Syam, atau Palestin.
d. Hadis Imam Sayuti 10017 di dalam Jami’ Saghir menyebut bahawa Dajjal dibunuh 17 hasta daripada Pintu Lud

Daripada hadis ini, jelas menyebutkan bahawa Nabi Isa AS akan turun ketika umat Islam dalam keadaan dikepung oleh Dajjal. Umat Islam bertahan di kawasan Damsyik, dan berpusat di Masjid Umawi. Mereka lari ke Uqbah Afiq, sebuah tempat di Damsyik, dan ketika mereka ingin mengerjakan solat Subuh di Masjid Umawi, Nabi Isa AS turun.

Solat Subuh diimamkan oleh Imam Mahdi. Setelah selesai solat, Nabi Isa bersama Imam Mahdi bangun keluar berperang dengan Dajjal bersama 70 000 orang tenteranya yang berpakaian serba hitam. Mereka menyerang Dajjal yang sedang mengepung umat Islam di situ.

Apabila kita melihat kedudukan kawasan-kawasan yang disebutkan, jelas menunjukkan bahawa kawasan terakhir yang akan diserang oleh Dajjal ialah Damsyik. Di sana beliau dibunuh di tempat 17 hasta sebelum Pintu Lud yang terletak di sebuah Daerah Uqbah Afiq, Damsyik.

Setelah Dajjal dibunuh oleh Nabi Isa AS, serta merta tentera Yahudi mengalami kalah teruk. Mereka melarikan diri, tetapi tiada satu makhluk pun yang melindungi mereka. Apabila mereka bersembunyi di sebalik pokok atau batu, kedua-duanya akan memanggil orang Islam supaya membunuh si Yahudi yang sedang bersembunyi di sebalik mereka.

Kecuali sejenis pokok yang dinamakan Gharqad. Perkara ini telah disebutkan di dalam hadis lain sepertimana berikut :

فَيَهْزِمُ اللَّهُ الْيَهُودَ فَلَا يَبْقَى شَيْءٌ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ يَتَوَارَى بِهِ يَهُودِيٌّ إِلَّا أَنْطَقَ اللَّهُ ذَلِكَ الشَّيْءَ لَا حَجَرَ وَلَا شَجَرَ وَلَا حَائِطَ وَلَا دَابَّةَ إِلَّا الْغَرْقَدَةَ فَإِنَّهَا مِنْ شَجَرِهِمْ لَا تَنْطِقُ إِلَّا قَالَ يَا عَبْدَ اللَّهِ الْمُسْلِمَ هَذَا يَهُودِيٌّ فَتَعَالَ اقْتُلْهُ

Maka, Allah memusnahkan tentera Yahudi. Tiada satu makhluk Allah pun yang dapat menjadi tempat perlindungan bagi Yahudi, melainkan kesemuanya didedahkan kedudukan (lokasi bersembunyi mereka) oleh Allah SWT. Tiada satu batu pun, atau pokok, atau teduhan, atau binatang (yang melindungi mereka), melainkan Gharqad. Ia adalah sejenis pokok keagungan mereka, yang tidak berkata-kata langsung. Yang lain kesemuanya berkata : Wahai hamba Allah yang muslim, di sini ada Yahudi, marilah ke sini dan bunuhlah dia.

No comments:

Post a Comment