Monday, March 16, 2009

.:: Cinta Seorang Muslimah ::.

Aku termenung sendirian..Kata-kata arwah ibu tergiang-giang ditelingaku..Kringgggg!!Jam menunjukkan waktu rehat sudah tiba..Aku memandang jam dipergelangan tanganku..
"Assalamualaikum,Wanie..Anti tidak mahu rehat ke?Kalau tak jomla rehat sama-sama."ujar Mariyam lalu tersenyum.Aku hanya menggelengkan kepala..
"Maaflah Mariyam,ana puasa hari ni..Maaf sangat-sangat ek.."pohonku..
"Emm..tak mengapa..Kalu begitu,Ana pergi rehat dulu yea..assalamualaikum.."ujar Mariyam lalu pergi dari situ.
Aku termangu-mangu sendirian..Tiba-tiba aku terpandang seseorang...Lelaki itu...desis hatiku kecil.Hatiku mula mendidih..Kerana lelaki itulah,aku mendapat malu..Sebenarnya dia yang salah tapi menuduh aku membuat cerita..Aku tahula dia orang kaya,tapi kesalahan yang dia buat mana boleh tuduh orang lain buat..Ei...geram betul..
"Hei,Wanie.."panggil seseorang..Aku menoleh..Terkejut aku melihat lelaki itu..
Tanpa meminta kebenaran lelaki itu masuk ke dalam kelasku sambil tersenyum.Aku terus bangun dari tempat dudukku lalu ingin keluar dari situ tetapi di halang oleh lelaki itu..
"Tepilah..ana nak keluar.."ujarku tegas..
"Nanti jap..Aku nak cakap sesuatu kat kau.."ujar lelaki yang bernama Edly Aizatizul.
"Ana nak keluar..Tak manis ana dan anta dalam kelas ini..Nak cakap tu,simpan jea untuk makwe anta kat luar!.."ujarku lantas keluar dari situ.Edly terpempan..Hish..aku nak cakap kat dia,dia suruh aku cakap kat makwe aku pulak..Aku dah clash la ngan dia..tu pun sebab kaula...Edly mengambil surat berwarna merah didalam kocek bajunya lalu di masukkan kedalam beg gadis itu dengan senyuman dibibirnya..Dia melangkah keluar dari situ menuju ke kelasnya..




*********************

"Wanie,ana dengar Edly jumpa anti tadi,betul ke?"tanya Mariyam..Aku menoleh memandang temanku itu.
"Yea,Entahla mamat tu..Apa yang dia nak pun ana tak tau..Mungkin dia nak balas dendam kat ana kut sebab Ana dapat tangkap dia masa dia duk ngan makwe dia.."ujarku.
"Hati-hati nagn Edly tu Wanie..He is a bad man..Kat dalam fail dia tahun lepas penuh dengan perangai dia yang buruk tu..Aku ada tanya cikgu,kenapa pelajar macam tu tak kena buang sekolah..cikgu kata dah cuba tapi mak dan ayah dia datang rayu supaya anak dia dapat belajar kat sekolah kita ni.."ujar Mariyam panjang lebar.Aku hanya tekun mendengar apa yang di katakan oleh Mariyam.
"Kesian kat ibu dan ayah diakan..Dia tu harap jea muka elok,tapi hati haprak betulkan..hehe"ujarku lalu ketawa .Mariyam hanya tersenyum..
"Kau mengata aku yea!!"sergah satu suara.Aku dan Mariyam menoleh ke belakang..Terkejut melihat Edly di belakang kami..
"Errr...Taklah.."nafi Mariyam..
"Eleh..Tak ngaku konon..Hei,geng..Cik pengawas kita dah takut la.."ejek Edly lalu ketawa.
"What you say?Takut??Siapa yang takut..Ana or anta.."ujarku kepadanya..
"Hei..Aku tak cakap ngan kaula..Wanie,eh bukan sepatutnya Nor Wanies Azieyra.."ujarnya sambil memandang gadis yang dipanggil Wanie itu.Edly tersenyum.
"Ikut analah..Ana punya mulut..Lagipun Anta tak ada cakap pun nak cakap ngan teman ana tadikan?Jomla,Mariyam..Kalau anti duk layan budak yang suka menyusahkan ibubapanya sampai esok pun tak habis..Makwe sekeliling pinggang..Anta hanya tahu menyusahkan ibubapa antakan Edly..Tak bersyukur langsung.."ujarku lantas mengorak langkah pergi dari situ...Edly diam seribu bahasa..Kata-kata gadis itu kain menusuk di hatinya..
"Berani yea anti,Wanie.."
"Kita kena la berani tegur orang yang buat kesalahan Mariyam..Biar dia sedar sikit..Kalu tidak ditegur sekarang makin lama,makin susah nak ditegur tau.."ujarku lantas tersenyum..
Snaap!!Sekeping lagi gambar gadis itu dapat di tangkap..Lelaki itu hanya tersenyum riang..
Aku menoleh ke belakang apabila rasa ada satu cahaya..Apabila melihat tiada sesiapa,aku menoleh ke depan kembali..
BERSAMBUNG..


p/s :- heE..sy main copy paste je ni..seronok gak intro cerpen ni..kalau rase nak tgk dah baca habis tu selalu lah melawat www.iluvislam.com..heE..baru leh baca habis..takut kat cni..x sempat nak kasi ending..huU..salam sejahtera buat semua.

No comments:

Post a Comment